Enthousiasme en positieve gezondheid: een gesprek met Janneke

Over Janneke

Janneke de Rooy is huisarts en sinds september 2013 werkzaam in huisartsenpraktijk de Korte Geer in Leusden.

Waarom ben je zo enthousiast over oplossingsgericht werken en positieve gezondheid?

Janneke: “Ik kende het spinnenweb van positieve gezondheid al, maar vond het lastig om het effectief in te zetten tijdens het spreekuur. Een podcast over oplossingsgericht werken wekte mijn interesse. Samen met vier collega-huisartsen volgde ik de cursus ‘Oplossingsgericht werken’, en we waren meteen enthousiast. Deze cursus bood praktische handvatten om op een positieve manier met moeilijke hulpvragen om te gaan. Het was gemakkelijk te integreren en zorgde voor een nieuwe mindset waardoor elke hulpvraag hanteerbaar werd.”

Wat heeft de training ‘Oplossingsgericht werken’ je concreet opgeleverd in de praktijk?

Janneke: “De cursus gaf direct toepasbare technieken, wat een enorme meerwaarde had. We planden langere gesprekken in om tijd te maken voor oplossingsgerichte gesprekken. Patiënten reageerden meteen anders. We spraken over andere zaken en gingen direct richting een oplossing, zelfs met kleine stapjes. Het uitgangspunt is niet de oorzaak van het probleem, maar hoe we het doel kunnen bereiken. Als hulpverleners hoeven we niet meer de oplossing te verzinnen voor de patiënt maar we helpen de patiënt erachter te komen wat hem of haar helpt.”

Was je al bekend met positieve gezondheid voordat je de training in Leusden volgde?

Janneke: “Ja, ik had al van het concept gehoord, maar de training gaf me de tools om het echt in de praktijk te brengen. Het was een eye-opener hoe krachtig deze benadering kan zijn.”

Hoe heb je het binnen je eigen organisatie verder ontwikkeld?

Janneke: “We hebben tijd vrijgemaakt voor langere gesprekken en alle assistentes de cursus ‘Oplossingsgericht werken voor doktersassistentes’ laten volgen. Daarnaast heb ik een presentatie gegeven om de vertaalslag naar de praktijk beter te maken. Onze praktijkondersteuners (POH’s) zijn ook geschoold in positieve gezondheid en oplossingsgericht werken. Tijdens pauzes, lunches en teamoverleggen bespreken we regelmatig deze aanpak om elkaar te inspireren en te ondersteunen. Tijdens teamoverleg focussen we vooral op wat we willen of waar we op hopen en niet op wat er allemaal niet goed gaat. Dat zijn dat dingen die het werk leuker maken en dat geeft energie.”

Wat zijn de knelpunten die je tegenkwam?

Janneke: “Het kost tijd en oefening. Je moet er intrinsiek in geloven en bereid zijn door te zetten, ook als het niet meteen bij elke patiënt lukt. Er is soms angst voor verandering, maar uiteindelijk levert het minder negatieve energie op.”

En wat ging er juist heel goed of gemakkelijk?

Janneke: “De sfeer in de praktijk veranderde positief. Patiënten voelden zich meer gehoord en er ontstond een sterkere focus op hun hulpvraag. Het gaf zowel patiënten als zorgverleners een goed gevoel om samen naar oplossingen te zoeken.”

Wat hebben jullie patiënten eraan?

Janneke: “We krijgen veel positieve reacties. Patiënten voelen zich gesteund en gehoord. Door te vragen wat ze hoopten te bereiken voordat ze naar de praktijk kwamen, begrijpen we hun doelen beter en kunnen we gerichter helpen. De patiënt komt meer centraal te staan als expert”

Het betekent niet dat we alle patiënten ‘pleasen’ zoals soms wordt gedacht. Janneke vertelt dat juist door een positieve ontvangst in de praktijk en een positieve insteek te kiezen bij patiënten start de patiënt de route door de praktijk kijkend door een roze bril, en daardoor staan patiënten meer open voor het vinden van oplossingen tijdens het consult.

Wat is er nodig om deze omslag in denken in heel Leusden-Achterveld voor elkaar te krijgen?

Janneke: “Het zou fantastisch zijn als meer zorgverleners deze oplossingsgerichte insteek zouden hanteren. Samenwerking tussen verschillende disciplines, zoals de ALK-werkgroep en fysiotherapeuten, zou een enorme impact kunnen hebben. Ook binnen de gemeente wordt positieve gezondheid steeds meer toegepast, wat een positieve invloed heeft op het welzijn van de inwoners.”

Tot slot

Janneke’s enthousiasme over oplossingsgericht werken en positieve gezondheid is aanstekelijk. Haar ervaringen tonen aan dat deze benadering niet alleen de sfeer binnen de praktijk verbetert, maar ook leidt tot betere zorgresultaten en tevredenere patiënten. Het is een waardevolle investering in tijd en training, die op lange termijn zowel zorgverleners als patiënten ten goede komt.